Boktips: Ismarkens Krona

En bok som jag håller på att läsa just nu, och som jag har läst några gånger tidigare, är Ismarkens Krona (The cry of the Icemark) som är skriven av den brittiske författaren Stuart Hill.
Den handlar om prinsessan Thirrin Fri Armstark Lindensköld, många namn jag vet men det blir faktiskt fler efter en fjärdedel av boken, som redan som fjortonåing tvingas ta över tronen, som enda arvinge, då hennes far kung Rödvard dör i strid mot Polypontus armé. Hon måste då själv ta upp kampen mot den väldiga armén, ledd av den fruktade generalen Scipio Bellorum.
För att det lilla landet Ismarken ska segra i kommande strider tar hon bl.a Oskan Häxeson till en av sina rådgivare och försöker alliera sig med så väl varulvar som snöleoparder och vampyrer.

Helt klart läsvärd och mycket spännande! För oss fantasy-freaks alltså..

Uppföljaren heter Klinga av Eld (Blade of Fire) och utspelar sig 20 år framåt i tiden. Jag började att läsa den, men kom bara en tredjedel sedan slutade jag av någon anledning..

    

Kommentera här: