Vargbröder del 6!

Japp, ännu en bok till listan, denna gången Vargbröder - Vålnadernas Berg, skriven av Michelle Paver. Detta är den sjätte och sista delen i serien Han Som Föddes Att Möta Mörkret (är det bara jag, eller låter det skittöntigt?) även kännd som Vargbröder. Jag har alltså läst hela serien nu; Vargbröder, -Havets fångar, -Demonernas port, -Jagad av klanerna, -Ondskans schaman och den ovanstående.
De handlar om den tolvåriga Torak som ger ett löfte till sin döende far (i första boken) att stoppa demonbjörnen som härjar i storskogen, och som också attakerade deras dom, genom att ta sig till Världsandens berg. På vägen hittar han en liten övergiven vargunge som han tar med sig på resan. Han får namnet Ulv och de blir snart bästa vänner. Han träffar också Renn och tillsammans ger de sig ut för att sförgöra demonbjörnen.

Dessa tre följeslagare ger sig så småningom ut på flera spännande äventyr tillsammans genom de resterande böckerna, på jakt efter bl.a. de ondskefulla själslukarna.

Spoiler Alert! - Ni som inte läst böckern kanske inte vill läse detta! Ni har blivit varnade;)

Detta är alltså sjätte boken och återigen måste Torak besegra en av Själslukarna, denna gången Berguvschamanen Eostra som håller storskogen med ett järngrepp, och måste därför bege sig till Vålnadernas berg.
Återigen, som i alla andra böckerna, tycker han att uppdraget är för farligt för Renn och bestämmer sig för att lämna henne och även Ulv som måste stanna med sin familj. Detta kom inte som en stor överaskning för mig då det händer i varenda bok och det blit både tjatigt och tråkigt. Men som vanligt slutar det med att alla återförenas, kanske inte på det mest lyckliga sätt, och de ger sig ut på jakt efter Eostra tillsammans.

Över lag tycker jag att boken var rätt bra, men lite rörig och upprepande på sina ställen. Jag bedömmer den ändå som ett måste för alla fantasyläsare där ute, men kanske främst rekommenderar jag den till de lite yngre (under 14?)
Slutet var lite förutsägbart och allting hände på tok för fort, vilket gjorde det lite tråkigt. Fast det var ju lyckligt iaf.. Eller..?


Jag föredrar faktiskt pocketomslagen, dom är mkt snyggare! 4:an och 5:an ser såå fejkade ut! Hehe;)

Kommentarer:

1 anton:

skriven

haha det här inlägget var för långt så jag orkar inte läsa ;D

Kommentera här: