Harry Potter!

Några andra bra böcker som jag har läst är ju så klart Harry Potter. Det är 7  böcker, Harry Potter och- De vises sten, -Hemligheternas kammare, -Fången från askaban, -Den flammande bägaren, -Fenixorden, -Halvblodsprinsen, -Dödsrelikerna, som är skrivna av J.K Rowling (Joane Katherine, om jag stavar rätt:).

De handlar ju så klart om Harry Potter som vi möter i första boken. Han är en lite annorlunda pojke som bor hos sin hemska moster Petunia och hennas avskyvärda familj. Det har han gjort ända sedan han var ett år gammal (om jag minns rätt, ni får rätta mig:), sedan hans föräldrar blev mördade av den onda trollkarlen Lord Voldemort. Han växer upp och får bo i en liten skrubb under trappan tills en dag då han får ett brev från Hogwarts skola för häxkonst och trolldom om att han är antagen där. Han "får reda på" att han är en trollkarl precis som sina föräldrar och lär sig trolldom på skolan. Han träffar 2 nya kompisar, Ron och Hermione, som han tillsamans med tar sig an kampen mot ondskan (som man mer får läsa om i följande böcker).

Alla böckerna har blivit en världssuccé och har filmatiserats, dock har inte den sista delen av dödrelikerna(det är 2 telar) kommit på bio än, men i sommar...

Dom finns att läsa på många olika språk och omslagen på böckerna finns i lika många variationer. Jag tycker allra bäst om våra egna svenska exemplar som är målade av Alvaro Tapia:


hittade tyvärr ingen bättre bild:(

Alla är väldigt bra böcker och mkt läsvärda!

Kommentera här: