Dexter!

Jag har nu läst dom två första böckerna i Dexter-serien  (Dunkla Drömmar och Hängiven Hämnare) och de är också dom enda som är översatta till svenska. Böckerna är skrivna av den fantastiska Jeff Lindsay pch handlar alltså om Dexter. Han är en snygg och välutbildad kille som bor och arbetar i Miami som blodanalytiker och polisen. Han lever ett till synes normalt Svensson-liv med flickvännen Rita och hennes två barn som han emellanåt hälsar på. Men det ingen vet är att det bara är en fasad för vad som gömmer sig under ytan, för Dexter är en kallblodig och hänsynslös mördare...

Som litet barn lämnades han att dö i en container där hans mor blev brutalt mördad med en motorsåg. Harry, en av poliserna som hittade honom, adopterade honom och förstod vad Dexter skulle komma att bli när han växte upp. Och därför lärde han upp Dexter så att han inte skulle åka fast i framtiden, när han vid varje fullmåne låter den Mörka Passageraren ta över och ger sig ut på jakt efter ett annat monster att stycka..
Men När hans halvsyster Deborah, som också är polis, behöver öite hjälp på traven för att komma in på mordroteln, dras han in i en jakt på vad som visar sig vara sin egen bror..

I den andra boken dras han också med i ett spännande äventyr då Deborah återigen behöver hans hjälp för att få fast den hämdlystna Dr. Danco..

Böckerna är skrivna på ett närmast poetiskt sätt med mkt svart halghumor och ironi. T.ex. "... Alldeles ensam i natten, bara mitt eko, min skugga och jag..."

Det är dessa böcker som ligger bakom TV-serien med samma namn och som har blivit omåttligt poppulär. Det är faktiskt min absoluta favoritserie på TV:n och sänds nu till hösten igen:)





Jag rekomenderar dessa böcker starkt, men kanske inte för de lite kännsliga, och de är de bästa böcker jag har läst, som inte är fantasy då alltså;)

Kommentarer:

1 Alex - Psychocutie:

skriven

Tävlingen är avslutad :) Kolla om det var du som vann ;)

Kommentera här: