Spoiler alert!

Ja, ni som inte vill veta hur Arvtageren slutar borde kanske inte läsa det här..!

Boken jag har läst heter alltså Arvtagaren och är skriven av Christopher Paolini, det är den sista och avslutande boken i serien Arvtageren (liite förvirrande) som ni han läsa lite mer om här. Den handlar alltså om Eragon och draken Saphira som fortsätter sin kamp mot ondskan men hjälp av Varden och de återstående släkterna i Alagëisia som inte står på Imperiets sida.
Länge har vi väntat på upplösningen av denna serien och äntligen har den kommit! Men det är dock inte bara en rosa dimma eufori över att äntligen få veta hur det slutar.. Allt var bra, ända till jag kom till de sista kapitlena, då istället allt blev fel..
För det första förstår jag inte riktigt varför Eragon måste lämna Alagëisia för att föda upp drakarna och skydda Eldunaín, vad är det för fel på Vroengard? Där har ju ryttarna hållit till i åratal innan deras fall..
En annan sak som stör mig är att Arya blir både alvernas drottning och Ryttare, vilket helt går emot författarens värderingar från första början! Ryttarna ska ju inte vara regenter då det ger en orättvis "fördel" för det släktet och dessutom störtades ju nyss en Ryttare som var kung! Varför återliva den historien igen? Även om alver redan lever hur länge som helst..
men det som nog stör mig mest av allt är känslorna mellan Eragon och Arya som man vet kommer att föra dem samman till sist, men ändå tycker Paolini att det är nörvändigt att låta dem gå skillda vägar och aldrig mer ses. Om arya inte hade blivit drottning skulle ju hon kunnat följa med Eragon, som alla ville skulle ske från första början!
Meen det gick ju såklart inte.. Men det värsta av allt är nog kanske att jag skulle varit beredd att accepptera allt det här OM bara Arya hade kysst Eragon innan hon sveptes iväg av Fírnen.. Men det gick ju inte heller så jag är rätt så besviken och arg på slutet...

Men bortsett från de små detaljerna är boken hur bra som helst, förutom några enstaka hål i historien..;)

Arvtagar-serian alltså, helt klart läsvärd!:)


Den sista boken, betyg; 3/5, hade varit en fullpoängare om bara slutet hade varit bättre!
Betyget för hela serien blir dock 5/5:)

Kommentarer:

1 Jennie:

skriven

får ta o läsa den då :)

2 marina:

skriven

haft en bra dag? :)

Kommentera här: